Wie ben ik?
Carrièreswitch
Mijn naam is Ellen van Beurden en tot 2008 heb ik met veel plezier als research analist geparticipeerd in diverse wetenschappelijke onderzoeken naar kinderziekten met een erfelijke achtergrond. Naast het opzetten en uitvoeren van experimenten, begeleidde ik universitaire studenten tijdens hun stage op het laboratorium.
Door de spelling- en leesachterstand van mijn oudste zoon, kwam ik in aanraking met remedial teaching. De zoektocht naar de oplossing voor het leerprobleem vond ik fascinerend. Ik besloot mijzelf om te scholen. In 2011 heb ik mijn onderwijsbevoegdheid voor het basisonderwijs behaald aan de Hogeschool Utrecht.
Opvallend gedrag roept bij mij meteen de vraag op: Wat maakt dat dit kind in die omgeving zo reageert? Wat is er aan de hand? Wat heeft dit kind nodig om zich te kunnen ontwikkelen? Het volgen van de Master Special Educational Needs was voor mij een logische vervolgstap. Januari 2015 ben ik afgestudeerd.
Op de 1ste Montesorrischool Houten heb ik 3 jaar een leerling met Down begeleid. Een bijzondere ervaring om haar te zien veranderen van een schuw meisje in een open, vrolijk kind, dat vol vertrouwen naar het VSO is gegaan.
Daarnaast begeleidde ik leerlingen op het special (basis)onderwijs.
Eigen praktijk
Januari 2016 ben ik gestart met mijn praktijk. De eerste opdracht was meteen een zeer uitdagende:
Individuele ortho-didactische begeleiding van twee thuiszittende leerlingen met complex trauma met als doel terugkeer naar school. Om de leerlingen hierin optimaal te kunnen begeleiden, heb ik mij verdiept in traumasensitief lesgeven. Het bleek verrassend overeen te komen met mijn aanpak: zonder oordeel, gericht op stressregulatie, vertrouwen naar het kind uitstralend en met een onvoorwaardelijk positieve blik waarnemend.
Passie
Het meest boeiende in mijn werk? Zoeken naar en aanspreken van de groeikracht van een kind. De intensiviteit en complexiteit van die zoektocht verschilt per kind, maar voor mij niets mooier dan die tocht samen met het kind te maken. Zodat het kind op eigen kracht verder kan.