Werkwijze

 

Vertrouwen

Verder kijkend dan het zichtbare, vanuit het niet weten, zonder oordeel, wil ik een relatie opbouwen met uw kind, waarin het zich veilig en gezien weet. Mijn ervaring is dat praten over dingen die goed en leuk zijn als vanzelf leiden naar praten over dingen die (soms) lastig zijn en leren weer een plezierige ervaring wordt.

 

Positief

De oorzaak van het probleem achterhalen kan inzicht geven, maar daarmee is er nog geen oplossing. Die is (mogelijk) te vinden door samen met het kind (en de ouders en leerkracht) te kijken wanneer het wel lukt en hoe dat dan komt, wat er dan anders is. Zo wordt het kind zich bewuster van zijn zwakke en vooral zijn sterke kanten. Benoemen en herhaling van de sterke kanten, geeft het kind kracht en hoop. Door het creëren van succesmomenten, positieve, procesgerichte feedback en het leren omgaan met fouten, werk ik aan het vergroten van de veerkracht en het zelfvertrouwen van uw kind.

 

Passend

Elk kind heeft specifieke onderwijsbehoeften. Wat heeft uw kind in zijn of haar context nodig om de gestelde doelen te bereiken. Door zorgvuldig te observeren, in gesprek te gaan, goed te luisteren, er met al mijn aandacht te zijn, leer ik uw kind steeds beter kennen. 

 

Hoge (realistische) verwachtingen.

Uit onderzoek is gebleken dat de verwachting die een leerkracht vooraf heeft, daadwerkelijk van invloed is op de prestaties van een kind. Ze werken als een selffulfilling prophecy: leerlingen presteren daadwerkelijk minder/beter bij lage/hoge verwachtingen. Ik vertrouw op de groeikracht van uw kind en heb hoge verwachtingen. Echter zonder dat dit extra druk oplegt, door aan te sluiten bij het niveau van uw kind.

 

Planmatig

Doelen stellen geeft richting en maakt de effectiviteit van de begeleiding meetbaar. De doelen en de aanpak worden vastgelegd in een handelingsplan. Het kind heeft een nadrukkelijke stem in de aanpak van zijn leer- of gedragsprobleem. 

Interventieperiodes duren 6-8 weken waarna wordt geëvalueerd of het zinvol is om verder te gaan en zo ja welke aanpassingen eventueel nodig zijn. Soms vinden er onverwachte ontwikkelingen plaats waardoor het nodig is om het handelingsplan tussentijds aan te passen. Ouders/leerkracht worden daarvan op de hoogte gesteld.

 

samen aan het werk