Begeleidingstraject

 

Kennismakingsgesprek

In een vrijblijvende gesprek maken we kennis met elkaar. We bespreken de hulpvraag van u, uw kind en/of de leerkrachten en wat uw verwachtingen van mij zijn. Na dit gesprek besluiten we gezamenlijk of ik uw kind zal begeleiden.

 

Intakegesprek

Uw kind is meer dan zijn/haar leerprobleem. Samen met uw kind bespreken we positieve en eventuele belemmerende factoren in de onderwijs- en thuissituatie. We verzamelen relevante gegevens betreffende leren, gedrag, onderwijsbehoeften en leerdoel(en). Bij voorkeur vindt er ook een (telefonisch) gesprek plaats met de groepsleerkracht of de intern begeleider van school.

 

Onderzoek

Soms blijkt dat aanvullende informatie nodig is om de meest geschikte aanpak voor uw kind te bepalen. Alleen dat wat nodig is om de hulpvraag te kunnen beantwoorden of een beslissing te nemen, wordt onderzocht. In overleg met u voer ik een diagnostisch gesprek met uw kind. De resultaten worden vastgelegd in een verslag en vormen samen met de intakegegevens de basis voor het handelingsplan.

 

Handelingsplan

In een handelingsplan worden het doel, de aanpak en duur van de begeleiding vastgelegd. Uitgangspunt is om zoveel mogelijk aan te sluiten bij het onderwijs op school. De kans op leerverwarring wordt zo verkleind, terwijl de mogelijkheid om actief mee te doen in de klas groter wordt. Het handelingsplan wordt ter inzage naar u en de school verstuurd.

 

RT-begeleiding

Een begeleidingstraject duurt 6-8 weken. Tijdens de RT geef ik stap voor stap instructie, waarna uw kind soms huiswerk meekrijgt. Thuis oefenen zal de vooruitgang stimuleren.

 

Evaluatie

Na  6-8 weken bekijken we samen wat er is bereikt en of de remedial teaching wordt voortgezet.