Visie

 

Op weg naar meer zelfstandigheid.

Ieder kind heeft een behoefte om zich te ontwikkelen en zal zich, in een rijke leeromgeving, ontwikkelen. Echter er zijn kinderen die minder profiteren van opgedane leerervaringen en extra ondersteuning nodig hebben. 

Ieder kind is uniek en heeft specifieke ondersteuningsbehoeften: wat heeft dit kind in zijn of haar context nodig om de gestelde doelen te bereiken? Dat betekent verder kijken dan het zichtbare.

Kijken naar ondersteuningsbehoeften gaat over wat wij kunnen veranderen om een kind vooruit te helpen.

Contact, verbondenheid, vertrouwen, ontwikkeling.

Leerlingen met leer- of gedragsproblemen hebben te maken met veel negatieve ervaringen wat het zelfbeeld en zelfvertrouwen niet ten goede komt. Ontwikkeling vindt plaats als een kind zich veilig en gezien voelt.  Het kind moet het vertrouwen hebben dat het geaccepteerd wordt in al zijn facetten. Daarom staat in de eerste fase van mijn begeleiding contact maken met het kind centraal. Vanuit dit contact kan verbondenheid en uiteindelijk vertrouwen in mij ontstaan. Pas dan is er ruimte voor ontwikkeling. Mijn ervaring is dat de wijze waarop en de tijd die nodig is om mij te vertrouwen per kind verschilt, maar dat er altijd ontwikkeling te zien is zodra het kind zich veilig voelt en weer het vertrouwen krijgt dat het iets kan leren.

Samenwerking met alle betrokkenen.

De ontwikkeling van een kind wordt beïnvloed door zijn of haar directe omgeving en is daar niet los van te zien. Ouders, school en andere betrokkenen zijn voor mij waardevolle informatiebronnen als het gaat om het bepalen van de meest effectieve begeleidingsaanpak.